Het vernieuwde Rubenshuis

 

 

Deze zomer opent het Rubenshuis opnieuw (gedeeltelijk) haar deuren voor het publiek. De speeltuin van Peter Paul Rubens (1577-1640) onderging een ware metamorfose. Dit wordt meer dan enkel een museum en een toeristische attractie: de rol van het museum en het studiecentrum worden bepaald door de thema's gastvrijheid, ontmoeting en samenwerking!

 

Een groot deel van zijn leven woonde en werkte Rubens in het Italiaanse paleis dat hij zelf ontwierp op de Wapper in Antwerpen. Bert Watteeuw, directeur, zegt: "Rubens is geen saaie, oude, dode man. Zijn brede interesses, lees-en reislust, intellectuele kracht, dadendrang en eindeloze nieuwsgierigheid moeten blijven inspireren. Rubens moet ook gezien worden als een "collectief": deze plek werd bevolkt door familieleden, personeel, leerjongens, medewerkers, bezoekers,… Die gastvrijheid, ontmoetingen en doorgedreven samenwerking maakten Rubens tot de kunsthistorische reus die hij vandaag is."

 

Om het Rubenshuis de 21ste eeuw binnen te loodsen was een grote renovatie nodig. Het eerste luik van de verbouwingen (nieuwbouw en gerenoveerde tuin) moet deze zomer klaar zijn. Het universum van Rubens krijgt meer ademruimte door een nieuwe toegangspoort langs Hopland 13. Het nieuwe gebouw (studiecentrum) is opgevat als twee reusachtige boekenkasten en staat precies waar Rubens, aan het einde van zijn leven, zijn bibliotheek onderbracht. Het wordt een schatkamer aan informatie over de kunstenaar en zijn tijdgenoten. Een wetenschappelijke bibliotheek, archieven en kunsthistorische documentatie maken dit tot dé plek voor liefhebbers en professionele onderzoekers om zich in Rubens te verdiepen.

 

Je hebt er een prachtig zicht op Rubens' huis en tuin. Rubens' huis was in de eerste plaats zijn thuis, een uitvalsbasis waarnaar hij terugkeerde na lange internationale reizen en diplomatieke missies. Daarnaast was het een imposant en origineel visitekaartje voor een internationale klantenkring.

 

Rubens kocht het huis in 1610, kort na zijn terugkeer uit Italië, en zou kosten noch moeite sparen om van deze plek zijn eigen Italiaans paleis te maken. De tuin was hierbij heel belangrijk. Na 8 jaar Italië had Rubens veel inspiratie opgedaan voor zijn tuin. Midden in de stad creëerde hij een eigen 'palazzo' in een groene oase, weg van de drukke verstedelijkte omgeving. De tuin omvatte een grote collectie vijgen- en citrusbomen. Eén van de pronkstukken is de reusachtige taxus.

 

"Sommige planten waren voor Rubens zeker minder bijzonder dan voor ons, vandaag" zegt tuin-conservator, Klara Alen. Het ontwerp voor de nieuwe tuin is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar wat erin de 17de eeuw zoal groeide en bloeide in Antwerpse tuinen. Het handvol documenten uit Rubens' tijd die over de tuin bewaard zijn volstond bijlange niet voor de aanleg van de tuin. Door het beperkte bronnenmateriaal is het geen historische reconstructie geworden maar een barokke tuin in een hedendaags jasje.

 

Modeontwerper en tuinliefhebber Dries van Noten gaf kleuradvies: de nieuwe tuin toont 365 dagen per jaar kleur. Je kan in de Rubenstuin genieten van 10.452 bloembollen (bijna 1000 historische tulpen) en er zijn in totaal 17.427 nieuwe planten te bezichtigen!

 

Het museum gebruikt hernieuwbare energie en onder het Rubenshuis zitten infiltratiekratten en zes watertanks die elk tot 15.000 liter regenwater kunnen opvangen.

 

© GermaineImage

 

Einstein en Red Star Line

 

Een gewilde vluchteling

 

In deze gratis expo ontdek je de nauwe band die Einstein had met Antwerpen, België en Red Star Line. tot zondag 8 september 2024 van di tot zo (10 tot 17u) .

 

Als wereldberoemde wetenschapper reisde Albert Einstein meermaals met de schepen van de Red Star Line rederij. In 1933 kreeg hij tijdens zijn terugtocht uit New York met de "Belgenland" het slechte nieuws dat nazi's zijn zomerhuis geplunderd hadden. Als Joodse wetenschapper was hij niet geliefd bij hen. Einstein besliste uit veiligheidsoverwegingen om niet verder te reizen naar Duitsland, diende zijn ontslag in bij de Pruisische Academie voor Wetenschap en deed afstand van zijn Duitse nationaliteit. 

 

Hij werd in België opgevangen door bevriende wetenschappers en kunstenaars. Zo veranderde de wereldster in een bevoorrechte en gewilde vluchteling, in vergelijking met vele andere joodse vluchtelingen die het veel moeilijker hadden om een veilig onderkomen te vinden. Enkele maanden later scheepte Einstein opnieuw in op de Red Star Line om definitief naar Amerika te verhuizen, waar hij in 1940 zijn eed aflegde als Amerikaans staatsburger.

 

De expo toont unieke objecten met onder meer de originele passagierslijst met Einstein op de Belgen-land, foto's van fotografe Germaine Van Parys van Einstein aan de Rijnkaai in Antwerpen, een foto van Einstein met James Ensor... Verder ontdek je ook de nauwe banden tussen Albert Einstein en Antwerpen, België en de Red Star Line.

 

Op welke schepen van de Red Star Line reisde hij en hoe zag zijn kajuit eruit? In welke Antwerpse hotels verbleef hij en hoe verscheen hij in de Antwerpse pers? Einstein verbleef ook even in het Mortselse kasteel Cantecroy, hoe was het daar? En wat vond Einstein eigenlijk van de Verenigde Staten?

Curator Bram Beelaert

 

Tip: Bezoek de expo met de audiogids van het Geluidhuis. Dit hoorspel dompelt je onder in het vluchtverhaal van Einstein. Een niet te missen ervaring!

RONDLEIDING | EXPO EINSTEIN | GIDS ZOEKT GROEP

Wil je de expo verkennen met een gids die je meeneemt in het vluchtverhaal van Einstein? Je hoeft hiervoor geen groep samen te brengen: elke laatste zondag van de maand (mei tot augus-tus, van 13.30 tot 15 uur) kan je, mits reservatie, individueel aansluiten bij een groepsrondleiding. € 7 met museumpas, normaal tarief € 17

RED STAR LINE MUSEUM

Montevideostraat 3 2000 Antwerpen

tel. 03 298 27 70

 

redstarline@antwerpen.be

 

 

 

 

600 jaar AnselmAdornes

 

Anselm Adornes wordt op 8 december 1424 in Brugge geboren, zoon van Pieter Adornes en Elisabeth Bradericx. Niemand kon voorspellen wat een spectaculair leven zoon Anselm zou leiden. In 2024, 600 jaar na zijn geboorte, keert Anselm terug naar het Adornesdomein. Het hele jaar organiseert het Adornesdomein evenementen.

 

Tentoonstelling


"Sommigen, zeer doorluchtige koning van Schotland, zijn zo dom om te denken dat hun eigen vaderland het enige is." Uit het reisverslag van Anselm en Jan Adornes, 1470, gericht aan James III, koning van Schotland. Het reisverslag van Anselm en zoon Jan Adornes, geschreven na hun pelgrimstocht naar Jeruzalem, begint met een waar pleidooi voor de deugden van het reizen. Ze wijzen op het belang om zich open te stellen voor andere culturen en om onwetendheid te bestrijden.

 

Het is een verrassend moderne en tolerante benadering: wat maakte Anselm mee op zijn vele reizen? Heeft hij ervan geleerd? Zou het vandaag anders zijn? Deze tentoonstelling focust op de vier voornaamste reizen die Anselm Adornes maakte. Als een echte wereldburger was hij soms maandenlang op pad voor verschillende redenen: een diplomatieke missie, een pelgrimstocht en een verkenningstocht.

 

Adornesdomein
Peperstraat  3 

8000  Brugge

Maandag-zaterdag: 10 - 17u (april tem september op zaterdag open tot 18 u)
Gesloten op zon- en feestdagen

 

info@adornes.org

 

+32 50 33 88 83

 

Lezingen

 

Verspreid over het jaar houden experts een lezing. Ze snijden thema's aan waar Anselm steeds interesse voor toonde en die hem nauw aan het hart lagen. De experts bekijken de thema's vanuit een historisch perspectief maar maken het steeds weer actueel.

Boek: Een hemels Jeruzalem in Brugge Hannibal books - €59

 

Een tiental auteurs, onder leiding van professor Jan Dumolyn en erestadsarchivaris Noël Geirnaert belichten de verschillende facetten van de dynastie van de Adornesfamilie. De fascinerende Jeruzalemkapel, een replica van de Heilig Grafkerk in Jeruzalem, is met haar atypische architectuur en sterke symbolische kracht een getuigenis van de sterke band die de Adornes met Jeruzalem hadden.

 

De kapel, een "Hemels Jeruzalem in Brugge", verleende de familie een bijzonder prestige. In het boek vind je een kritische genealogische analyse tot een studie van de collecties, inclusief een analyse van het architecturale erfgoed en een voorstelling van de huidige beheerdersaspecten van dit patrimonium dat nog steeds in privéhanden is van de afstammelingen van de stichters.